Met dit rekenmodel krijgt u een indicatie of de box 3 ontwikkelingen voor u mogelijk tot een lagere inkomstenbelasting leiden en u eventueel inkomstenbelasting kunt terugontvangen. Voor de jaren 2017 tot en met 2022 geeft het rekenmodel u een indicatie of hetzij het rechtsherstel van box 3 hetzij heffing op basis van werkelijk rendement een lager rendement oplevert – en daarmee een lagere box 3-heffing – dan het oorspronkelijk box 3-systeem. Tevens kunt u met dit rekenmodel voor 2023 en 2024 toetsen of de berekening van box 3 op basis van het overbruggingssysteem of op basis van werkelijk rendement een lagere box 3-heffing oplevert.
Kies het jaar waarvoor u een indicatie wilt en vul uw spaargeld, schulden, overige bezittingen en uw werkelijk behaalde rendement in. Neem het volledige bedrag van uw eventuele schulden op, zonder de schuldendrempel in aanmerking te nemen. Vink onderaan het boxje aan als u een fiscaal partner hebt. Alle bedragen zijn in euro's.
Voor de jaren 2017 tot en met 2022 gelden er in feite een drietal regimes voor het bepalen van de belastinggrondslag in box 3 naast elkaar. Daarvoor moet u wel tijdig bezwaar hebben gemaakt (zie hierna bij ‘Hebt u recht op rechtsherstel of heffing op basis van werkelijk rendement?’), of moet de rechter uiteindelijk beslissen dat u recht hebt op ambtshalve vermindering. Het gaat om de volgende drie regimes:
Na de vaststelling van de vorm van het geboden rechtsherstel heeft de Hoge Raad op 6 juni 2024 geoordeeld dat dit rechtsherstel nog steeds tekortschiet. Volgens de Hoge Raad werkt dit wettelijk rechtsherstel nog steeds discriminerend uit en is het in strijd met het eigendomsgrondrecht is.
Het komt erop neer dat de meest voordelige van deze drie voor u kan gelden.
Op Prinsjesdag 2022 is bekendgemaakt dat niet iedereen rechtsherstel krijgt. Als u tot één van de volgende groepen belastingplichtigen behoort, dan komt u in de jaren 2017 tot en met 2022 mogelijk voor rechtsherstel – en dus ook heffing op basis van werkelijk rendement – in aanmerking:
Voor 2023 en 2024 is bepaald dat voor iedereen een box 3-overbruggingssysteem van kracht wordt.
Zie voor meer details en achtergronden ook onze Wegwijzer box 3 en neem contact met ons op als u wilt weten wat dit voor u betekent en of u bijvoorbeeld in aanmerking komt voor rechtsherstel.
Let op: deze berekening is puur indicatief en laat verschillende aspecten buiten beschouwing, de (uitkomst van de) berekening dient om die reden niet te worden beschouwd als professioneel advies en er kunnen geen rechten aan worden ontleend. Zo houdt dit rekenmodel onder meer geen rekening met eventuele belasting voorkoming in buitenlandsituaties en wordt bij heffing op basis van werkelijk rendement geen rekening gehouden met heffingsvrij vermogen.
Omdat de forfaitaire rendementen in 2024 op spaargelden en schulden pas na afloop van het jaar bekend zijn, rekenen we in dit rekenmodel met de verwachte rendementen van 1,03% (spaargelden) respectievelijk 2,47% (schulden). Het definitieve rendement 2024 kan echter pas na afloop van het jaar worden vastgesteld.
Er wordt door PricewaterhouseCoopers Belastingadviseurs N.V. geen garantie geboden ten aanzien van de juistheid of volledigheid van dit rekenmodel en PricewaterhouseCoopers Belastingadviseurs N.V. en de overige PwC firma’s aanvaarden geen enkele aansprakelijkheid voor schade, van welke aard ook, die voortvloeit uit of in enig opzicht verband houdt met het gebruik van dit rekenmodel.
Fiscaliteit binnen organisaties ondergaat een transformatie die vraagt om moderne processen en een herdefiniëring van de rol van tax binnen uw bedrijf.
De Wet toekomst pensioenen (Wtp) dwingt iedere werkgever na te denken over de toekomstige pensioenovereenkomst met zijn medewerkers.
De uitdagingen van de toekomst vragen nu om actie en een ander perspectief. Samen maken we het verschil voor organisaties én de samenleving als geheel.