Naarmate de wereld complexer en meer onderling verbonden wordt, groeit de dreiging van een crisis op corporate niveau. Ongeacht de initiële oorzaak, heeft een crisis de potentie om een vernietigende werking te hebben op een organisatie. De impact van een crisis rijkt van de dagelijkse bedrijfsoperaties tot de financiële stabiliteit van het bedrijf, tot gezondheid en veiligheid van uw teams. Wij begeleiden onze klanten door uitdagende situaties wanneer zij een crisis doormaken, en helpen hen te begrijpen dat de impact van een crisis nog maanden of zelfs jaren later voelbaar kan zijn.
Organisaties die niet zijn voorbereid op het managen van de consequenties van een crisis, lijden groot verlies op het gebied van hun financiën, operaties en reputatie. De impact van het incorrect managen van een crisis situatie kan zelfs potentieel meer schade aanrichten dan de crisis situatie zelf.
Wij werken met u samen om er zeker van te zijn dat uw organisatie uit een crisis komt met meer kracht en weerbaarheid. In het bijzonder steunen wij u in het begrijpen van bedrijfsrisico’s; het optimaliseren van de processen binnen uw organisatie; en het ontwikkelen en beoefenen van crisismanagementplannen, om toekomstige uitdagingen in een vroeg stadium te identificeren en effectief aan te pakken.
Bij het ontstaan van een crisis, reageren organisaties vaak op onsamenhangende wijze. Kerncompetenties van veerkracht, evenals de verantwoordelijke teams, zijn door de jaren heen verkokerd geraakt, waardoor ze niet langer onderling afgestemd zijn. Dit leidt ertoe dat in geval van een crisis, de teams, methoden en technieken niet soepel kunnen functioneren, resulterend in meer nieuwe uitdagingen dan oplossingen.
Een procesverstoring is onvermijdelijk. Waar het uiteindelijk om gaat, is het vermogen van een organisatie om sterker uit een crisis te komen. Dit vermogen wordt gedreven door een organisatiewijd fundament van veerkracht. Wij meten deze veerkracht met de volgende vier pijlers:
Een resilient organisatie is in staat om een toestand van informed preparedness te onderhouden; kan essentiële en -kritieke functies voortzetten ondanks een ernstige verstoring; is daarnaast in staat om responsprocedures voor zover mogelijk uit te voeren; en kan kennis opgedaan tijdens eerdere verstoringen inzetten om de processen rond organisatieveerkracht te verbeteren.
Om uw organisatie te helpen tot dit niveau te komen, hanteert de benaderingswijze van PwC een holistische strategie waarbij meerdere kerncompetenties worden toegepast:
Elke crisis brengt zijn complexiteiten met zich mee die op verschillende wijzen invloed hebben op verschillende delen van uw organisatie. Door het ontwerpen, communiceren en beoefenen van een geïntegreerd, organisatie-wijd crisismanagementprogramma bent u in staat om zelfverzekerd met deze nuances om te gaan wanneer een verstoring plaatsvindt.
Door bij het ontwerpen of aanscherpen van uw crisismanagementprogramma de relevante expertise (intern en extern) te betrekken, zorgt u voor een effectief en verenigde paraatheid binnen uw organisatie.
Door samen te werken met de professionals van PwC, kunt u verschillende elementen van uw crisismanagementprogramma ontwerpen of verbeteren, afhankelijk van uw gewenste niveau. Dit kan betrekking hebben op:
Kan uw organisatie haar kritieke processen laten doorgaan te midden van een ernstige crisis? Hoe identificeer je eigenlijk ‘kritieke’ processen? Heeft u een back-upstrategie in het geval van een grote verstoring in uw technologie, faciliteiten of andere functies? Zijn uw medewerkers getraind om adequaat te reageren tijdens incidenten?
Bedrijven die een holistische benadering aannemen bij het managen van hun bedrijfscontinuïteit, ontwikkelen het vermogen om zich voor te bereiden op ernstige verstoringen, en stellen zichzelf in staat om dergelijke verstoringen tijdig te identificeren en te voorkomen. Een volledig geïntegreerde bedrijfscontinuïteitsstrategie helpt bovendien bij het ontwikkelen van een algehele cultuur van veerkrachtigheid.
We hebben schaalbare oplossingen ontwikkeld om maatwerk voor elk van onze klanten te kunnen leveren:
Cyber security incidenten staan hoog op de agenda; niet alleen bij besturen, maar ook bij wetgevers, klanten en investeerders. De schaal en verfijning van dit soort incidenten neemt ieder jaar opnieuw toe. Het kan dan ook aanvoelen als een onmogelijke uitdaging om bij te blijven met de snelle ontwikkeling van de instrumenten, technieken en procedures die door hackers worden ingezet.
Onze ‘incident response (IR) retainer’ services voorzien dan ook in de benodigde zelfverzekerdheid bij dit soort incidenten, en zorgen voor snelle en on-demand toegang tot een wereldwijde pool van uiterst gekwalificeerde en ervaren professionals op het gebied van incident-respons. Daarnaast krijgt u ook toegang tot een variëteit van gerelateerde PwC services die zijn ontworpen om u te ondersteunen in tijden van crisis.
We verzekeren dat ons team in Nederland bekend blijft met uw staf, processen en technologie, waardoor we indien u onze steun nodig heeft, u in minimale tijd en met minimale overheadkosten voor u klaar kunnen staan. Onze retainers voorzien in wereldwijde, 24/7/365 toegang tot een specialistisch respons team in geval van een cyberincident.
De belangrijkste voordelen zijn:
Meer dan voorheen eisen belanghebbenden het vertrouwen te kunnen hebben in niet alleen de continuïteit en herstelcapaciteiten van een bedrijf, maar ook in de continue verbetering van kritieke processen en activiteiten in het geval van een incident. Veerkrachtig zijn als organisatie betekent dat een organisatie in staat is om bedrijfscontinuïteit vol te houden; de reputatie te beschermen; en te verzekeren dat de impact op klanten en medewerkers minimaal is, terwijl tegelijkertijd om dient te worden gegaan met onzekerheid en grote veranderingen.
De belangrijkste focus van onze benadering is om u te helpen bij het herkennen van uw sterke punten, en het verder uitbouwen van de volwassenheid van uw crisismanagementcapaciteit en bedrijfsveerkracht. Zodoende helpen we u uw vermogen om de kritieke functies en mensen van uw bedrijf te beschermen en aan te houden. We gebruiken een op risico’s gebaseerde benadering om de kansen en bedreigingen die voor u relevant zijn te begrijpen, voortkomend uit het risicolandschap waarin u actief bent. Dit biedt de fundering voor een wendbaar en proactief programma om crisismanagementrespons te ondersteunen, specifiek op maat gemaakt voor uw organisatie.