Naarmate de wereld complexer en meer onderling verbonden wordt, groeit de dreiging van een crisis op corporate niveau. Ongeacht de initiële oorzaak, heeft een crisis de potentie om een vernietigende werking te hebben op een organisatie. De impact van een crisis reikt van de dagelijkse bedrijfsoperaties tot de financiële stabiliteit van het bedrijf, tot gezondheid en veiligheid van uw teams. Wij begeleiden onze klanten door uitdagende situaties wanneer zij een crisis doormaken, en helpen hen te begrijpen dat de impact van een crisis nog maanden of zelfs jaren later voelbaar kan zijn.
Organisaties die niet zijn voorbereid op het managen van de gevolgen van een crisis, lijden groot verlies op het gebied van hun financiën, operaties en reputatie. De impact van het incorrect managen van een crisis situatie kan zelfs potentieel meer schade aanrichten dan de crisissituatie zelf.
Wij werken met u samen om er zeker van te zijn dat uw organisatie uit een crisis komt met meer kracht en weerbaarheid. In het bijzonder steunen wij u in het begrijpen van bedrijfsrisico’s; het optimaliseren van de processen binnen uw organisatie; en het ontwikkelen en beoefenen van crisismanagement plannen, om toekomstige uitdagingen in een vroeg stadium te identificeren en effectief aan te pakken.
Hoe meer een organisatie is voorbereid op het managen van een crisis, hoe zelfverzekerder deze organisatie bedreigingen kan afwenden tijdens een verstoring. PwC kan u ondersteunen bij de implementatie van meerdere voorzorgsmaatregelen zodat uw organisatie tijdens een potentiële crisis alle nodige instrumenten ter beschikking. Dit varieert van het ontwikkelen van crisismanagement plannen of handboeken, tot het faciliteren van crisisoefeningen, tot het creëren van een geïntegreerd crisis en resilience managementprogramma.
Voor effectieve crisisrespons is het noodzakelijk om snel en zelfverzekerd de regie te nemen. Verstoringen van processen kunnen acuut resulteren in een hoge werkdruk en oplopende emoties; indien men hierbij het overzicht verliest kan dit grote impact hebben op uw werknemers, reputatie en financiën. Wij werken met u samen, door inzicht in uw organisatie en een objectief holistische kijk op uw context mee te nemen. Op deze manier helpen we u crises beter te beheersen, door juist te prioriteren en zodoende de crisis te tackelen.
Wanneer een punt van bedrijfscontinuïteit wordt bereikt in de crisis lifecycle, hebben organisaties vaak de neiging om over te gaan op de volgende prioriteit op de lijst. Echter, de meest succesvolle organisaties zijn organisaties die hebben geïnvesteerd in continue verbeteringsmechanismen, zoals leersessies, de veranderimplementaties en het profiteren van kansen. Het herstel van een crisis kan zodoende een kans zijn voor nieuwe groei.
Bij het ontstaan van een crisis reageren organisaties vaak op onsamenhangende wijze. Kerncompetenties van veerkracht, evenals de verantwoordelijke teams, zijn door de jaren heen verkokerd geraakt, waardoor ze niet langer onderling afgestemd zijn. Dit leidt ertoe dat in geval van een crisis, de teams, methoden en technieken niet soepel kunnen functioneren, resulterend in meer nieuwe uitdagingen dan oplossingen.
Elke crisis brengt zijn complexiteiten met zich mee die op verschillende wijzen invloed hebben op verschillende delen van uw organisatie. Door het ontwerpen, communiceren en beoefenen van een geïntegreerd, organisatie-wijd crisismanagementprogramma bent u in staat om zelfverzekerd met deze nuances om te gaan wanneer een verstoring plaatsvindt.
Kan uw organisatie haar kritieke processen laten doorgaan te midden van een ernstige crisis? Hoe identificeer je eigenlijk ‘kritieke’ processen? Heeft u een back-upstrategie in het geval van een grote verstoring in uw technologie, faciliteiten of andere functies?
Meer dan voorheen eisen belanghebbenden het vertrouwen te kunnen hebben in niet alleen de continuïteit en herstelcapaciteiten van een bedrijf, maar ook in de continue verbetering van kritieke processen en activiteiten in het geval van een incident. Veerkrachtig zijn als organisatie betekent dat een organisatie in staat is om bedrijfscontinuïteit vol te houden; de reputatie te beschermen; en te verzekeren dat de impact op klanten en medewerkers minimaal is, terwijl tegelijkertijd om dient te worden gegaan met onzekerheid en grote veranderingen.
De belangrijkste focus van onze benadering is om u te helpen bij het herkennen van uw sterke punten, en het verder uitbouwen van de volwassenheid van uw crisismanagementcapaciteit en bedrijfsveerkracht. Zodoende helpen we u uw vermogen om de kritieke functies en mensen van uw bedrijf te beschermen en aan te houden. We gebruiken een op risico’s gebaseerde benadering om de kansen en bedreigingen die voor u relevant zijn te begrijpen, voortkomend uit het risicolandschap waarin u actief bent. Dit biedt de fundering voor een wendbaar en proactief programma om crisismanagementrespons te ondersteunen, specifiek op maat gemaakt voor uw organisatie.
Steeds meer organisaties anticiperen op mogelijke ontwrichtende ontwikkelingen, stelt PwC-expert Gerwin Naber bij resultaten ‘Global Crisis and Resilience...
De Europese Unie streeft met nieuwe wet- en regelgeving naar een concurrerende financiële sector die tegelijkertijd consumentenbescherming en de financiële...
Fraude is een ernstige zaak. U moet erop reageren, maar hoe, dat is niet altijd meteen duidelijk. PwC helpt u niet alleen adequaat te reageren, maar ook bij het...