De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) vereist rapportage over het milieu, de samenleving en goed bestuur (ESG) van organisaties, samen met een assurance-rapport van hun accountant. Alle grote beursfondsen moeten in 2024 voldoen aan de European Sustainability Reporting Standards (ESRS), in 2025 zijn de nieuwe rapportagevereisten ook op private ondernemingen van toepassing. De CSRD vraagt om betrouwbare gegevens, een gestroomlijnd proces, expertise in een breed scala aan duurzaamheidsaspecten en de juiste technologie. De implementatie van de CSRD is meer dan een stap naar grotere transparantie. Ze is een reis om duurzaamheid te integreren in een bedrijfsstrategie en alles wat een bedrijf doet.
Een belangrijk aspect binnen de CSRD is het concept van dubbele materialiteit: organisaties moeten de ESG-impact van hun activiteiten evalueren en rapporteren, evenals de financiële impact van deze factoren op de organisatie zelf. Als gevolg hiervan wordt duurzaamheid strategisch relevanter en versneld geïntegreerd in bedrijfsprocessen en –structuren.
Afgelopen jaar hebben we organisaties ondersteund bij hun transformatie en implementatie van de CSRD, waarbij we gebruik hebben gemaakt van een breed scala aan expertise die we in huis hebben. Hoewel we nog niet verplicht zijn om dit te doen, hebben we er ook voor gekozen om te doen wat we anderen adviseren en al te voldoen aan de rapportagevereisten van de ESRS, zoals uiteengezet in ons jaarverslag.
Dat heeft ons vermogen om te transformeren op de proef gesteld, net zoals klanten dat ervaren. Het implementeren van de CSRD heeft invloed op de hele organisatie: van strategie tot rapportage, van de financiële functie tot inkoop, van klantenservice tot ons eigen energieverbruik en reisbeleid en -gedrag.
We vragen onze medewerkers om de kennis en vaardigheden die we nodig hebben om leidend te blijven met onze dienstverlening in een veranderende wereld te blijven ontwikkelen. We geloven dat ons werk nog relevanter wordt met duurzaamheidsrapportage en het bieden van zekerheid hierover, en we nemen de investering van onze kant zeer serieus.
Het implementeren van de CSRD betekent ook dat we de eisen die we stellen aan onze klanten en acceptatie van opdrachten opnieuw moeten overwegen, hoe vaak en op welke manieren we reizen, en de manier waarop we goederen en diensten inkopen.
Het helpen van onze klanten met het bouwen aan vertrouwen met hun duurzaamheidsinformatie vraagt ook van onze klanten dat zij tijdig aan alle eisen van de ESRS moeten voldoen. Afgelopen jaar hebben wij ervaren dat veel van onze klanten zich zorgen maken over het voldoen aan de nieuwe duurzaamheidsrapportage-eisen. Ze ervaren het als een uitdaging.
Hoewel de wetgeving in Nederland nog niet is geïmplementeerd, zijn de meeste klanten al in beweging en intrinsiek gemotiveerd om te verduurzamen. Maar nu ze in de details van de ESRS komen, ervaren zij het als best ingewikkeld en tijdintensief. Of ze passen de techniek van de rapportagestandaarden niet nauwkeurig toe.
In onze gesprekken met klanten delen wij onze zorgen over een tijdige CSRD-implementatie bij klanten die voor het eerst over 2025 moeten rapporteren volgens de ESRS. En wij attenderen hen erop ruim vóór 31 december 2024 een CSRD-implementatieplan en een dubbele materialiteitsanalyse (DMA) beschikbaar te hebben.
Omdat we zelf hebben ondervonden welke stappen we moesten zetten, draagt onze eigen ervaring met het implementeren van de CSRD eraan bij onze klanten te helpen met het bouwen van vertrouwen met hun duurzaamheidsinformatie.