De ESG Omnibus

Ontdek de belangrijkste voorgestelde wijzigingen in regelgeving en de gevolgen voor jouw organisatie

Wat is de ESG Omnibus?

Het (ESG) ‘Omnibus Simplification Package’, gepresenteerd door de Europese Commissie op 26 februari 2025, wil een geconsolideerd duurzaamheidskader creëren en overlappende EU-rapportage- en due diligence-vereisten vereenvoudigen. De belangrijkste doelen zijn:

  • Het verminderen van complexiteit en kosten voor bedrijven
  • Het afstemmen van bestaande duurzaamheidsvereisten
  • Het beschermen van kleine en middelgrote ondernemingen (MKB) tegen onevenredige doorwerkingseffecten
  • De inzet van de Europese Unie voor duurzaamheid blijven behouden

Het is belangrijk te realiseren dat dit pakket zich nog in de voorstelfase bevindt. Waarschijnlijk zal dit pakket een versnelde wetgevingsprocedure doorlopen en gedurende dit proces mogelijk nog onderhevig zijn aan aanvullende wijzigingen.

Video

ESG Omnibus Package

0:01:41
More tools
  • Transcript
  • Full screen
  • Share
  • Closed captions

Playback of this video is not currently available

Transcript
Alexander Spek, Sustainability Lead PwC the Netherlands

“Dit pakket brengt vereenvoudiging en proportionaliteit in de EU-duurzaamheidsregulering. Het biedt bedrijven de mogelijkheid om zich te richten op de onderwerpen die écht belangrijk zijn voor hun bedrijfsvoering, het milieu en de samenleving.”

Alexander SpekSustainability Lead PwC Nederland

Navigeren door de ESG Omnibus

De voorstellen bieden organisaties de mogelijkheid om een meer zorgvuldige benadering van duurzaamheid te hanteren, waarbij strategie voorrang krijgt boven naleving. De extra tijd en de (verwachte) herziene Europese duurzaamheidsrapportagestandaarden (ESRS) bieden proportionaliteit en helpen organisaties hun duurzaamheidsdoelen en uitdagingen te identificeren voordat ze deze extern bekend moeten maken.

Hoewel de ESRS zullen worden herzien, is het essentieel voor organisaties om deze extra tijd verstandig te gebruiken. We delen een aantal overwegingen voor verschillende doelgroepen:

  • Houd de herzieningen van de ESRS nauwlettend in de gaten.
  • Vernieuw de Double Materiality Analysis (DMA) in lijn met potentiële nieuwe richtlijnen en richt je op echt relevante duurzaamheidskwesties.
  • Blijf duurzaamheid integreren, stem je ‘corporate governance’ en rapportage af op je organisatie.

  • Herzie je rapportage-aanpak op basis van de voorgestelde wijzigingen in de wetgeving.
  • Voer snel een DMA uit om belangrijke strategische onderwerpen voor rapportage te identificeren, aangezien dit de basis van de CSRD blijft.
  • Maak gebruik van de extra twee jaar om baselines vast te stellen en strategieën te ontwikkelen voor belangrijke duurzaamheidsthema's voordat je doelen stelt en openbaar maakt.
  • Ga door met essentiële acties, zoals klimaat- en mensenrechtenrisicobeoordelingen, die vereist zijn onder andere regelgeving.
  • Bereid je voor op de CSRD-rapportage door rollen en verantwoordelijkheden duidelijk te definiëren binnen de afdelingen financiën, duurzaamheid en strategie. Stem je corporate governance af en gebruik deze tijd om je rapportageprocessen op te zetten en te testen.

  • Maak gebruik van alle voorbereidingen die je al hebt gedaan om je duurzaamheidsstrategie op te zetten.
  • Als je nog niet begonnen bent, gebruik dan de (aankomende) vrijwillige standaarden om je strategische en rapportagerichting te bepalen.

De ESG Omnibus

Laatste updates over de ESG Omnibus

De ESG Omnibus heeft twee hoofdcomponenten, die juridisch gezien een EU-richtlijn zijn. De eerste component behandelt wijzigingen in de inhoud van CSRD, CSDDD en de EU-taxonomie, terwijl de tweede component wijzigingen in de reikwijdte en timing van deze drie wetgevingen omvat.

De ESG Omnibus

Laatste updates CSRD

De voorgestelde reikwijdte en timingvereisten van CSRD zijn:

  • Bedrijven die onderhevig zijn aan rapportage over 2024 (Wave 1) en meer dan 1.000 werknemers hebben, blijven binnen de reikwijdte.
  • Grote bedrijven en holdings, die een netto-omzet van meer dan €50 miljoen of een totale balans van meer dan €25 miljoen hebben (Wave 2) en meer dan 1.000 werknemers hebben, blijven binnen de reikwijdte en rapporteren over 2027 in 2028. Dit is een verlenging van twee jaar vergeleken met de vorige tijdlijn.
  • Voor niet in de EU gevestigde bedrijven wordt de omzetdrempel verhoogd van €150 miljoen naar €450 miljoen.

Daarnaast zijn er enkele verdere wijzigingen in de inhoud van de rapportageverplichtingen:

  • Rapporterende ondernemingen mogen geen aanvullende duurzaamheidsinformatie van MKB's in hun waardeketen vragen, anders dan wat is gespecificeerd in de vrijwillige normen voor ondernemingen.
  • Beursgenoteerde MKB hoeven niet te rapporteren volgens de standaarden voor beursgenoteerde MKB, maar kunnen vrijwillig rapporteren volgens VSME (Vrijwillige ESRS voor MKB's) zoals elke andere MKB.
  • Sectorspecifieke standaarden voor duurzaamheidsrapportage zullen niet langer worden opgesteld. 
  • De eerste set ESRS zal worden herzien met minder datapunten.
  • Tegen 2026 zullen verdere richtlijnen voor beperkte assurance beschikbaar worden gesteld.
  • De vereiste om standaarden voor redelijke assurance aan te nemen is verwijderd om hogere zekerheidskosten te vermijden.

Laatste updates CSDDD

De wijzigingen in de CSDDD houden rekening met proportionaliteit en gedeelde verantwoordelijkheid, terwijl de essentie van de richtlijn behouden blijft. Deze omvatten het volgende:

  • Een wijziging in de gefaseerde invoering voor de eerste golf van bedrijven binnen de scope (€1,5 miljard omzet, >5.000 werknemers), die is uitgesteld van 26 juli 2027 naar 26 juli 2028, waardoor de toepassing van de CSDDD wordt afgestemd op de implementatiedatum van de tweede golf. Er wordt geen vertraging verwacht voor andere bedrijven binnen de scope.
  • De adoptie van het klimaattransitieplan blijft, met kleine nuances.
  • De richtlijn presenteert een nieuwe benadering van de keten van activiteiten die prioriteit geeft aan directe zakenpartners. Indirecte leveranciers moeten mogelijk nog steeds worden betrokken als er plausibele informatie over nadelige gevolgen kan worden gevonden.
  • Net als bij CSRD zullen verzoeken om informatie voor MKB ook beperkt blijven tot de gegevens die worden gevraagd door de vrijwillige duurzaamheidsrapportagestandaard.
  • Elke EU-lidstaat zal de financiële sancties voor niet-naleving definiëren, waarbij de minimumgrens van 5% van de wereldwijde omzet wordt verwijderd en wordt verwezen naar verdere richtlijnen van de EC in samenwerking met de lidstaten.
  • Lidstaten zullen geen ambitieuzere maatregelen kunnen invoeren met betrekking tot de kernverplichtingen voor due diligence.

Laatste updates EU-taxonomieverordening

Voor de EU-taxonomieverordening hebben de meeste wijzigingen betrekking op de inhoud en de reikwijdte van de rapportageverplichtingen:

  • De EU-taxonomie blijft binnen de reikwijdte voor grote bedrijven met gemiddeld meer dan 1.000 werknemers en een netto-omzet van meer dan €450 miljoen euro.
  • Taxonomierapportage zal vrijwillig zijn voor grote ondernemingen met meer dan 1.000 werknemers, maar met een netto-omzet die niet hoger is dan €450 miljoen euro.
  • Het voorstel introduceert vereenvoudigde rapportagetemplates om de last voor zowel niet-financiële als financiële ondernemingen te verminderen, waarbij het aantal datapunten voor niet-financiële ondernemingen en kredietinstellingen respectievelijk met 66% en 89% wordt verminderd.
  • Bepaalde KPI's die van toepassing zijn op kredietinstellingen worden uitgesteld tot 2027.

Bekijk voor gedetailleerde informatie de algemene publicatie van de EU met de laatste uitgebreide updates en de Q&A van de Europese Commissie. Of bekijk het Global viewpoint-document van PwC.

Meld je aan voor de webcast over ESG Omnibus & duurzaamheidsrapportage  

Donderdag 13 maart | 17.00 - 18.30 CET | in het Engels.

Tijdens de webcast gaan we in op de volgende onderwerpen:

  • ESG Omnibus en de gevolgen van dit pakket
  • Onderzoeksinzichten van de eerste CSRD-rapporteurs
  • Update over duurzaamheidsrapportage in de VS

Meld je hier aae

Meld je aan voor de webcast over ESG Omnibus & duurzaamheidsrapportage

Volgende stappen: de tijdlijn van de ESG Omnibus

  • Het ESG Omnibus-voorstel werd gepubliceerd op 26 februari 2025.

    Stap 1

  • Het wetgevingsproces van de Omnibus duur naar verwachting ongeveer 3-4 maanden (versnelde procedure) als het voorstel van de Commissie voldoende steun vindt in de Europese Raad en in het Europees Parlement.

    Stap 2

  • Het Omnibus-pakket moet dan worden goedgekeurd door beide medewetgevers en gepubliceerd in het Publicatieblad van de EU. De wijziging van de EU-taxonomieverordening, zodra deze is gepubliceerd, wordt rechtstreeks van toepassing op alle EU-lidstaten, zonder de noodzaak van omzetting.

    Stap 3

  • Ondertussen - voor CSRD en CSDDD - is er vanaf publicatie een periode van twaalf maanden voor alle EU-lidstaten om deze in hun nationale wetgeving op te nemen (omzetting).

    Stap 4

  • De Europese Commissie streeft ernaar de herziene ESRS uiterlijk zes maanden na de publicatie van het voorstel in het Publicatieblad van de EU aan te nemen.

    Stap 5

ESG Omnibus in bredere context

Vooruitkijkend bieden het zogenoemde ‘EU Competitiveness Compass’ en 'European Commission Work Programme 2025’ een routekaart voor toekomstige ontwikkelingen van EU-wetgeving. Deze omvatten het volgende:

ESG Omnibus in bredere context

Verder praten over de impact van de ESG Omnibus op jouw organisatie?

Contact us

Alexander Spek

Alexander Spek

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)88 792 00 02

Ellen McCready

Ellen McCready

Director, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)6 82475877

Marcus Looijenga

Marcus Looijenga

Partner Assurance, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)61 220 67 71

Daniel van Veen

Daniel van Veen

Partner Assurance, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)65 053 04 24

Willem-Jan Dubois

Willem-Jan Dubois

Partner, PwC Netherlands

Volg ons