Chinese autofabrikanten willen graag de EU-markt betreden en het vertrouwen van Europese consumenten winnen. Naast de traditionele merkloyaliteit hechten Europese consumenten echter steeds meer belang aan een schoon milieu en sociale duurzaamheid. Deze verschuiving biedt disruptieve fabrikanten van elektrische voertuigen de kans om marktaandeel te veroveren door hun duurzaamheidskenmerken te benadrukken en zich te onderscheiden van gevestigde automerken.
In het verleden kregen Chinese autofabrikanten maar moeizaam voet aan de grond in de Europese Unie. Chinese merken waren onbekend, Europese consumenten gaven de voorkeur aan lokale (Europese) automerken en er waren zorgen over de betrouwbaarheid en veiligheid van Chinese auto's.
‘Chinese fabrikanten hebben echter steeds meer aandacht besteed aan het verbeteren van de kwaliteit en betrouwbaarheid van hun voertuigen', aldus Stan Berings, die bij PwC Nederland leiding geeft aan het automotive-team. ‘Deze toewijding komt tot uiting in verbeteringen in technologie, productieprocessen en kwaliteitscontrolemaatregelen, die nu in lijn zijn met internationale normen. Dit heeft geleid tot een aanzienlijke toename van hun marktaandeel (zie figuur 1). De markt is de afgelopen jaren verschoven van een sterke focus op traditionele merken naar een voorkeur voor andere aspecten, zoals duurzaamheid, technologie en innovatie.’
Het navigeren tussen de verschillende zakelijke culturen en de overheidsstructuren van de EU en China vormt een aanzienlijke uitdaging voor Chinese autofabrikanten. Financiële rapportage is al een complex onderwerp vanwege verschillen in boekhoudnormen en transparantie-eisen, maar dit wordt verder bemoeilijkt door niet-financiële (ESG-)rapportages. De EU is wereldwijd een koploper op dit gebied. Sommige EU-dochterondernemingen van deze Chinese bedrijven vallen onder de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) en zullen al vanaf het boekjaar 2025 verplicht moeten rapporteren.
Naast een uitdaging biedt duurzaamheidsrapportage ook kansen voor Chinese bedrijven. Door uitzonderlijk transparant te zijn, uitgebreide gegevens te verzamelen en uit te blinken in ESG-rapportages, kunnen zij dit gebruiken om het vertrouwen van Europese consumenten te winnen.
'Chinese fabrikanten van elektrische voertuigen zijn toonaangevend in technologie en innovatie, zoals significante ontwikkelingen in batterijen. Deze bedrijven willen ook koplopers zijn op het gebied van duurzaamheid. Ik verwacht dat ze deze kwestie even serieus zullen nemen,' zegt Berings.
De CSRD biedt de mogelijkheid voor duurzame bedrijfsvoering door ESG-principes te integreren in de algehele bedrijfsstrategie. Dit zorgt voor een consistente focus op duurzaamheid op de korte, middellange en lange termijn. Deze strategische aanpak helpt niet alleen bij het opbouwen van een veerkrachtig en verantwoord bedrijf in lijn met wereldwijde duurzaamheidsdoelen, maar vergemakkelijkt ook de naleving van regelgeving binnen en buiten de Europese Unie.
Daarnaast kunnen Chinese bedrijven door hogere rapportageambities te stellen beter inspelen op de drieledige uitdaging waarmee fabrikanten van elektrische voertuigen in de EU worden geconfronteerd:
de EU Batterijverordening, die vanaf 2023 strengere eisen stelt aan batterijfabrikanten, inclusief de introductie van een batterijpaspoort om de transparantie te vergroten en een verplichte due diligence;
de Wet op dwangarbeid (FLR), die binnen de komende twee jaar in werking treedt en handel in goederen die zijn geproduceerd met kinderarbeid, slavernij of dwangarbeid verbiedt;
de Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD) die bedrijven verplicht een uitgebreide due diligence van zes stappen te implementeren vanaf 2027.
‘CSRD-rapportages stellen deze bedrijven in staat om hun duurzaamheidsinspanningen aan te tonen en zo hun serieuze betrokkenheid bij ESG-doelen over te brengen aan het bredere publiek, inclusief potentiële consumenten’, Max Wagman, adviseur bij PwC op het gebied van CSRD.
Bovendien worden duurzaamheidsrapportages wereldwijd steeds belangrijker, wat vereist dat bedrijven organisatorisch voorbereid zijn op ESG-rapportages. ‘Dit wordt een strategische noodzaak voor toekomstige expansie naar nieuwe markten. Zo zullen de richtlijnen van de International Sustainability Standards Board (ISSB) de basis vormen voor rapportagestandaarden in onder andere Australië, Brazilië, Costa Rica, Maleisië, Nigeria en het Verenigd Koninkrijk. Chinese fabrikanten kunnen CSRD-rapportages en processen benutten om efficiënter te rapporteren volgens ISSB op wereldwijde schaal. Dit kan zelfs voordelig zijn voor hun binnenlandse activiteiten, aangezien China op 27 mei 2024 zelf een ontwerpraamwerk voor duurzaamheidsrapportages heeft aangekondigd, dat grotendeels vergelijkbaar is met het ISSB-raamwerk', verduidelijkt Wagman.
Samenvattend bevinden Chinese autobedrijven zich op een cruciaal punt, met zowel aanzienlijke uitdagingen als enorme kansen die gepaard gaan met verplichte duurzaamheidsrapportages. Door strenge duurzaamheidsnormen te hanteren en aan te sluiten bij de verwachtingen van de Europese Unie, kunnen deze bedrijven hun geloofwaardigheid versterken en hun marktpositie consolideren. Meer transparantie en robuuste duurzaamheidsrapportages zorgen niet alleen voor naleving van normen op het gebied van openbaarmaking en due diligence, maar zijn ook essentieel om vertrouwen op te bouwen bij Europese consumenten en regelgevers.
‘Chinese autofabrikanten hebben steeds meer aandacht besteed aan het verbeteren van de kwaliteit en betrouwbaarheid van hun voertuigen’
Stan BeringsPartner en lead automotive-team, PwC NederlandTax Partner I EMEA Connected Tax Compliance Lead, PwC Netherlands
Tel: +31 (0)62 013 85 60