Sociale duurzaamheid

Sociale duurzaamheid: een zakelijke noodzaak

Maatschappelijke fricties als ongelijkheid, digitale geletterdheid, stijgende energieprijzen en vergrijzing leiden tot risico’s voor het bedrijfsleven. Risico’s die het bedrijfsleven steeds meer ondervindt. Zo kunnen lokale en internationale sociale spanningen zorgen voor een lagere arbeidsproductiviteit, problemen in de productieketen, rechtszaken, stakingen en reputatieschade. Organisaties die mensen en de positieve impact van hun activiteiten, diensten en producten op huidige én toekomstige generaties centraal zetten, dragen bij aan sociale vooruitgang en creëren zakelijke kansen. Sociale duurzaamheid is de sleutel tot toekomstbestendige bedrijfsvoering.

Social sustainability: a business necessity
Less risks, more opportunities

Minder risico’s, meer kansen

Sociale duurzaamheid binnen het bedrijfsleven is het vergroten van de positieve impact en het verkleinen van de negatieve impact op de directe omgeving van de organisatie. Potentiële gevolgen als waardevernietiging benadrukken de risico’s van niets doen. Sociale duurzaamheid biedt een enorme kans voor bedrijven voor een meer rechtvaardige toekomst voor alle belanghebbenden, zoals directe werknemers, de gemeenschappen waarin ze actief zijn, degenen in hun bredere waardeketen en consumenten.

Meer over zakelijke kansen

Wie maatschappelijke fricties weet op te lossen, creëert zakelijke kansen

Sociale duurzaamheid vergt een actiegerichte aanpak. Geen woorden, maar daden. Het betreft de directe wereld om ons heen en is vaak lokaler van aard dan menig CEO denkt. Het gaat ook om de mensen die je raakt in de directe omgeving en met name ook de mensen die je raakt met de producten en diensten die je in de maatschappij zet. Zijn deze wel inclusief, veilig en toegankelijk?

Lokale fricties

Voorbeelden van sociale duurzaamheidsthema’s op lokaal niveau en de relevantie voor het bedrijfsleven.

Ruim 20 procent van de Nederlandse beroepsbevolking beschikt niet over het basisniveau digitale vaardigheden. Grote groepen in de samenleving hebben moeite om in contact te komen met instanties of organisaties en te voorzien in de basisbehoeften. Digitale inclusie is essentieel voor het bedrijfsleven om nieuwe klanten aan te spreken en kosten te besparen door efficiënte processen.

De druk op de arbeidsmarkt is onverminderd groot. In 2040 is een kwart van de Nederlandse beroepsbevolking ouder dan 65 jaar. Daarnaast staat de inzetbaarheid onder druk door een toename van uitval door stress. Investeren in duurzaam werkgeverschap leidt vaak tot lagere kosten, een hogere werksfeer en betere verkoopwaarde richting klanten.

Het verduurzamen van woningen vormt een belangrijk onderdeel van de overgang naar een duurzame samenleving, maar is voor veel mensen te kostbaar. Het niet kunnen verduurzamen heeft invloed op de maatschappelijke energie-efficiëntie, kan leiden tot hogere energiekosten en een grotere afhankelijkheid van fossiele brandstoffen. Door nieuwe wet- en regelgeving betreft woningverduurzaming een groeiende markt met gezonde marges.

Ruim vier op de tien Nederlandse volwassenen voelt zich eenzaam. Langdurige eenzaamheid kan leiden tot lichamelijke, psychische of financiële zorgen. Eenzaamheid heeft grote individuele en maatschappelijke gevolgen, zoals vermindering van arbeidsparticipatie en verslechtering van de volksgezondheid. Daarom is het essentieel dat de aanpak van eenzaamheid multidisciplinair plaatsvindt. Het bedrijfsleven heeft hier een rol en verantwoordelijkheid in.

“Met aandacht voor sociale duurzaamheid creëer je als bedrijf nieuwe kansen en beperk je risico's. Het leidt tot waarde zodat de mensheid kan floreren."

Wendy van Tol |Partner, Leader Sustainability Transformation

Case study: De sociale duurzaamheidsstrategie van Unilever

Op zoek naar een praktische stap-voor-stap aanpak om sociale duurzaamheid tastbaar en actiegericht te maken? Ontdek hoe Unilever haar strategie op het gebied van sociale impact definieert en implementeert.

Downloaden (PDF of 1.83mb)

Zakelijke kansen van sociale duurzaamheid

Sociale duurzaamheid vraagt om het maken van bewuste keuzes. Hoe kan ik als bedrijf de negatieve impact op mijn omgeving mitigeren terwijl ik ook waarde toevoeg en voor positieve impact zorg? Dat vereist een zakelijke strategie. 

Het vraagt van zakelijk leiders een afgewogen langetermijnvisie op sociale vooruitgang. Een visie die enerzijds leidt tot een betere risicobeheersing en een reductie van de bedrijfskosten en anderzijds tot meer groei en meer vertrouwen in de bedrijfsvoering. Dat klinkt wellicht vanzelfsprekend, maar het betekent een flinke uitdaging.

Actiegerichte aanpak: ‘Sustainable Business Transformation Framework’

Het toepassen van een duurzame sociale bedrijfstransformatie vergt een behulpzaam kader met duidelijke stappen. De Business Commission to Tackle Inequality (BCTI) ontwikkelde samen met PwC het ‘Sustainable Business Transformation Framework’. Dit kader biedt een praktische stap-voor-stap-aanpak bij het formuleren en implementeren van een sociale duurzaamheidsstrategie. Daarnaast helpt het kader bij het omgaan met uitdagingen die gaandeweg de reis onvermijdelijk op het pad komen.

Impact onderkennen, actie ondernemen

Verder praten over de kansen van sociale duurzaamheid voor uw organisatie?

Volg ons