De ESG Omnibus – het pakket met voorgestelde wijzigingen op het gebied van duurzaam rapporteren – moet voor bedrijven geen reden zijn om achterover te leunen. Integendeel, het biedt juist de tijd om duurzaamheid écht te integreren in de huidige bedrijfsstrategie. Een strategische én economische kans, stelt Femke Helgers, PwC's duurzaamheid en strategie-expert.
Duurzaamheid gaat verder dan alleen het naleven van wet- en regelgeving. Het integreren van duurzaamheid in jouw bedrijf biedt niet alleen een strategische kans, maar ook economische kansen om te investeren in innovatie, het gebruik van grondstoffen efficiënter te maken en de veerkracht van de toeleveringsketen te versterken.
Eventuele vertragingen in de duurzaamheidsrapportage als gevolg van de recent aangekondigde ESG Omnibus moet geen reden zijn om achterover te leunen. Dit is waarom:
Ons klimaat en onze biodiversiteit staan onder sterke druk. Volgens de Wereld Meteorologische Organisatie is 2024 het warmste jaar ooit, ongeveer anderhalve graad boven het pre-industriële niveau. De Verenigde Naties luiden de noodklok nu een op de acht diersoorten op het punt van uitsterven staat. Tegelijkertijd wijst een recent PwC-rapport uit dat meer dan vijftig procent van het wereldwijde BBP sterk of gematigd afhankelijk is van de natuur en haar bronnen.
Tegenwoordig zien we door klimaatverandering meer en meer extreme weersomstandigheden, overexploitatie van hulpbronnen en problemen in de waardeketen. De behoefte aan daadkrachtige en strategische bedrijfsreacties op duurzaamheidskwesties is daardoor nog nooit zo urgent geweest. Dit laat zien dat duurzaamheid niet alleen gaat om het voldoen aan wet- en regelgeving; het is een essentiële noodzaak voor zakelijk en langetermijnsucces .
‘De ESG Omnibus biedt een kans om duurzaamheid te integreren in de algehele bedrijfsstrategie.’
Femke HelgersDirector ESG & Sustainability Strategy bij PwCEr is een sterke en voortdurende vraag naar betrouwbare duurzaamheidsrapportage en informatie, gedreven door de eisen en vraag van investeerders, werknemers en consumenten. De Investor Survey van PwC 2024 toont aan dat:
Bovendien geeft onderzoek van de Europese Investeringsbank aan dat meer dan driekwart van de Europeanen tussen de 20 en 29 jaar duurzaamheid prioriteit geeft bij het kiezen van een werkgever. Dit is een belangrijke groep voor het aantrekken van nieuw talent binnen bedrijven. Ook consumentengedrag biedt verdere inzichten: Onderzoek van PwC onthult dat consumenten bereid zijn een premie van 9,7 procent te betalen voor duurzame producten, zelfs in tijden van stijgende kosten en inflatie.
Tot voor kort had de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) een sterke voortstuwende kracht voor veel bedrijven op het naar buiten brengen van betrouwbare duurzaamheidsrapportages. Bedrijven die onder de voorgestelde Omnibus wijzigingen niet langer verplicht zijn te rapporteren, kunnen zich nog steeds vrijwillig houden aan (een deel van) de CSRD en de Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD). Door vrijwillig transparantie te tonen, kunnen koplopers zichzelf nog verder onderscheiden van concurrenten in de markt.
Nu het belang van proactieve integratie van duurzaamheid in de bedrijfsstrategie groeit, is het belangrijk daadwerkelijk stappen te zetten om vooruitgang te boeken. Deze acht praktische stappen helpen je vooruit.
De ESG Omnibus moet niet leiden tot het stopzetten van duurzaamheidsinitiatieven. De Omnibus is een kans om de tijd te nemen om duurzaamheidsinitiatieven te evalueren en deze af te stemmen op de strategische waardegedreven factoren van de organisatie. Deze proactieve benadering stelt organisaties in staat om niet alleen een strategische voorsprong ten opzichte van concurrenten in de markt op te bouwen, maar ook een betekenisvolle bijdrage te leveren aan duurzaamheidsdoelen resulterend in duurzame groei en waardecreatie op lange termijn.
Director, Sustainability, PwC Netherlands