Bastiaan Starink Partner, PwC Netherlands 16/01/23
De schaarste op de arbeidsmarkt zal voorlopig niet verdwijnen. CEO’s lijken dat ook te beseffen, want PwC’s 26e CEO Survey leert ons dat het merendeel van de bestuurders salarissen wil verhogen om personeel te behouden en aan te trekken. Maar uw hele organisatie bijvoorbeeld tien procent salarisverhoging geven is economisch gezien niet verantwoord.
Probeer daarom te differentiëren en onderzoek binnen uw bedrijf welke loonschalen en functies een salarisverhoging het hardst nodig hebben. Of kijk in welke andere vorm dezelfde investering beter rendeert. Een euro uitgeven aan salaris heeft nu eenmaal een ander effect dan dezelfde euro besteden aan opleiding of aan een betere werkomgeving.
In plaats van alle salarissen te verhogen, kunt u zich misschien ook focussen op het geven van individuele bonussen die prestatiegericht zijn. Bonussen worden nu vaak uitgekeerd aan een heel team of een afdeling, terwijl ik in de praktijk zie dat personeel het prettig vindt als hun individuele prestaties gezien en beloond worden. Dit blijkt ook uit het onderzoek dat we naar de beloningsvoorwaarden van LeasePlan deden.
De meeste bestuurders geven in de CEO Survey aan dat het personeelstekort de belangrijkste beïnvloeder is van de winstgevendheid de komende jaren. Dat kan ik mij goed voorstellen, want als de krapte halveert zijn we als maatschappij nog niet uit de problemen. Tegelijkertijd dient zich een nieuwe generatie aan op de arbeidsmarkt met andere wensen en behoeften. Daarom is het relevant om te onderzoeken of uw CAO goed aansluit op de voorkeuren van uw huidige en toekomstige werknemers.
Uit onze Workforce Preference Study van afgelopen jaar blijkt dat de jongere generatie veel waarde hecht aan een goed basissalaris. Dat valt te begrijpen, want velen van hen worden door de inflatie en stijgende huizenprijzen hard geraakt. In diezelfde studie geven jongeren aan dat ze minder waarde hechten aan de status en de reputatie van een bedrijf. Veel meer zijn ze geïnteresseerd in de activiteiten, producten en diensten van uw organisatie. Laat daarom goed zien aan jong talent wat uw organisatie doet, welke uitdagingen er liggen en schets een duidelijk ontwikkelplan voor hen.
Adverteren met een ‘marktconform pakket aan arbeidsvoorwaarden’ is niet meer van deze tijd. Organisaties moeten juist bewust(er) investeren in hun onderscheidend vermogen op de arbeidsmarkt. Dat kan door gerichter te adverteren en elementen aan te bieden die aantrekkelijk zijn voor specifieke doelgroepen.
Dat organisaties daarmee tegelijkertijd minder aantrekkelijk worden voor andere groepen binnen en buiten de organisatie, moeten ze daarbij voor lief nemen: in de ‘war for talent’ is geen plek meer voor allemansvrienden.
Duidelijk is dat werkgevers momenteel voor een ongekende uitdaging staan als het gaat om de uitvoering van hun strategie en soms zelfs hun continuïteit. De combinatie van een krappe arbeidsmarkt, fundamentele verschuivingen in voorkeuren van talenten, en een onstuimig economisch klimaat zorgen voor veel onzekerheid. Belangrijk voor werkgevers is nu dat ze de drijfveren van medewerkers goed begrijpen, scherp hun onderscheidend vermogen op de arbeidsmarkt definiëren en meer doelgericht investeren in de aantrekkelijkheid en de productiviteit van het bedrijf. Op die manier kunnen ze een voorsprong nemen in de strijd om het steeds schaarser wordende talent.
De krapte op de arbeidsmarkt blijft hoog op de agenda staan van Nederlandse CEO’s, zo blijkt uit PwC’s 26e CEO Survey. Ondanks de verslechterde economische omstandigheden zegt slechts een minderheid het werknemersbestand te willen verkleinen. Het verlagen van salarissen is al helemaal niet aan de orde. Sterker nog: CEO’s gaan salarissen verhogen als zij moeite hebben mensen aan te trekken.
PwC’s CEO Survey laat zien dat CEO’s kiezen voor behouden medewerkers, maar ook investeren in arbeidsbesparende technologie.
Door de complexiteit van het meten van de CO2-uitstoot hebben organisaties vaak geen net-zero-doelstelling. Dat blijkt uit PwC’s 26e CEO Survey.
Als antwoord op de energiecrisis verhogen CEO’s de prijzen van hun producten en diensten. Verder bezuinigen ze op verbruik, zo blijkt uit PwC’s CEO Survey.